Αερόβιο τρέξιμο και αντοχή

0

Συχνά όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε την ικανότητα ενός αθλητή στο τρέξιμο μιας μεγάλης απόστασης τον χαρακτηρίζουμε ότι έχει καλή αντοχή. Tι εννοούμε  όμως όταν αναφερόμαστε στον όρο αντοχή; Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ικανότητα της αντοχής; Πολλές φορές βλέπουμε αθλητές μεγάλων αποστάσεων να τρέχουν με ταχύτητα πάνω από 19 χιλιόμετρα την ώρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, πετυχαίνοντας μεγάλες επιδόσεις.

Με τον όρο φυσική αντοχή εννοούμε τις βιολογικές και μορφολογικές προσαρμογές  του οργανισμού που αντέχουν σε επιβαρύνσεις, οι οποίες έχουν μεγάλη διάρκεια ενώ η έντασή τους είναι χαμηλή ως μεσαία. Με τον όρο φυσική  αντοχή εννοούμε την ικανότητα του οργανισμού να αναστέλλει το αίσθημα της κόπωσης.

Για να έχει καλή αερόβια ικανότητα (δηλαδή αντοχή) προϋπόθεση είναι η συχνότητα, η ποσότητα, η ένταση της προπόνησης και φυσικά η υφιστάμενη προπονητική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο αθλητής.

Παράγοντες που επηρεάζουν την αντοχή είναι ακόμα η  μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (VO2MAX δηλαδή η ανώτατη ποσότητα που μπορούν να καταναλώσουν οι ιστοί ενός οργανισμού, ανά κιλό σωματικού βάρους, στην μονάδα του χρόνου)είναι: η ηλικία, η κληρονομικότητα, το φύλο, το είδος και η ένταση της άσκησης καθώς και η προπονητική ηλικία. Ποια είναι η  χρησιμότητα της αντοχής.

Εκτός από τις επιδόσεις των δρομέων αντοχής που απαιτούν πολύ καλή αερόβια ικανότητα, η αντοχή συμβάλλει στους ελεύθερα αθλούμενους και στους ερασιτέχνες ομαδικών αθλημάτων στο να διατηρούν την υψηλή ικανότητα απόδοσης, την επιτάχυνση της ικανότητας ανάληψης του οργανισμού μετά από επιβαρύνσεις που προηγήθηκαν, τη μείωση τω λαθών κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, τη μείωση των τραυματισμών, τη σταθεροποίηση της υγείας, την ψυχική σταθερότητα  και ευεξία.

Γράφει ο Γιώργος Πελίδης, TEFAA-UEFA A’ -PERFORMANCE SOCCER ANALYSIS